آندوسکوپی سینوس

آندوسکوپی سینوس در طول سال ها به طور کامل تکامل یافته است. در روش های اولیه جراحی سینوس ، برش های خارجی انجام می شد که نیاز به پانسمان گسترده بینی ( استفاده از گاز یا سایر مواد در بینی برای کنترل خونریزی پس از جراحی )، بود و باعث درد و ناراحتی شدید شده و دوره بهبودی آن طولانی بود.

با پیشرفت های اخیردرتکنولوژی ، از جمله آندوسکوپ بینی ، بدون برش صورت یا دهان ، عمل جراحی سینوس به طور کامل از طریق بینی انجام می شود.

آندوسکوپی بینی با استفاده ازیک تلسکوپ فلزی با نور کم صورت می گیرد که در سوراخ بینی اعمال می شود. آندوسکوپ اجازه می دهد تا جراح در داخل بینی و سینوس ها را با یک دوربین ویدئویی ویژه متصل به آندوسکوپ ، ببینید. امروزه ، عمل جراحی آندوسکوپی سینوسی معمولا با کمترین پانسمان بینی ، درد خفیف و زمان بهبودی کوتاه انجام می شود.

جراحی سینوس ، بر خلاف سایر انواع جراحی که در آن یک بخش یا ارگان بیمار برداشته می شود، از مسیرهای موجود سینوسی علاوه بر حذف بافت آسیب دیده بیمار استفاده می کند ومراقبت بعد ازعمل به شکل جراحی بستگی دارد.

یکی از شایع ترین مشکلات این روش ، مراقبت پس ازعمل و پیگیری آن است.

مراقبت پس از عمل معمولا با نظارت پزشک انجام می شود. دستورالعمل های ارائه شده برای کمک به بیماران در جراحی سینوس به راحتی ممکن بوده و برای جلوگیری از ایجاد عوارض به کار می رود. توصیه می شود که بیماران این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنند.

آندوسکوپی سینوس

چه زمانی به جراحی سینوزیت احتیاج پیدا می کنیم ؟

شایع ترین علت انجام عمل جراحی آندوسکوپیک سینوس معمولا «سینوزیت مزمن» است. سینوزیت مزمن یک اصطلاح عمومی برای التهاب، تورم بینی و سینوس ها است که با درمان های معمول پزشکی بهبود نمی یابد.

اصطلاح مزمن به این معنی است که التهاب در بینی و سینوس ها باقی می ماند و با گذشت زمان (معمولا حداقل 3 ماه) از بین نمی رود. عفونت، پولیپ بینی (تورم غیر سرطانی بینی / سینوس)، آلرژی و سایر موارد ممکن است باعث التهاب بینی و سینوس ها شود.

دلایل ابتلا به سینوزیت

دلیل اصلی ابتلا به رینوسینوزیت مزمن یا سینوزیت مزمن ،کاملا شناخته شده نیست.اطلاعات ارائه شده برای کمک به آماده سازی افراد برای عمل جراحی سینوس و کمک به درک واضح روش ، خطرات ، وعوارض جراحی سینوس است.

دلایل متفاوتی برای جراحی سینوسی وجود دارد که شامل: عفونت های مکرر (به این معنی که عفونت ها از بین می روند اما مجددا عود می کنند)، عفونت های سینوسی در ناحیه چشم، صورت یا مغز، پولیپ بینی ، تومور حفره های بینی و سینوسی (رشد سرطانی و غیر سرطانی)، نشت مایع مغزی در بینی، انسداد مجرای اشکی و غیره است.

علاوه بر این، پیشرفت های اخیر درعمل جراحی آندوسکوپی سینوس اجازه می دهد تا جراح سینوس، مناطق مغز وغده هیپوفیز را هم بررسی کند.

روش جراحی یا درمان در هر مورد فردی متفاوت است. جراح سینوس شما تعیین خواهد کرد که آیا جراحی آندوسکوپی سینوسی بهترین گزینه برای مشکل بینی یا سینوسی شما است یا خیر.

کاندیدای مناسب جراحی آندوسکوپی سینوس

1. افرادی که با انسداد سینوس مواجه هستند به دلیل آناتومی سینوسی که دارند ، گزینه مناسبی برای انجام این جراحی می باشند.
  2. بیمارانی که دچار التهاب و تورم و اختلال در غشای مخاطی سینوس هستند نیز کاندید مناسبی برای این جراحی خواهند بود.

مزایای جراحی آندوسکوپی سینوس

چنانچه هیچ یک از روش های دارویی سبب بهبود علائم سینوسی و سینوزیت نشوند ؛ آخرین گزینه درمانی ، جراحی آندوسکوپی سینوس می باشد.

انجام جراحی آندوسکوپی سینوس از مزایای زیر برخوردار است :

• بهبود مسیر زهکشی سینوس ها از طریق گسترش مسیر تخلیه طبیعی
  • کاهش سینوس های ناسالم و عفونت های سینوسی
  • از مهم ترین مزایای جراحی آندوسکوپ سینوس می توان به این مسئله اشاره کرد که پس از باز شدن سینوس ها ، امکان استفاده مجدد از داروها ، اسپری ها و شستشو دهنده ها وجود دارد.

لازم به ذکر است که جراحی سینوس در همه موارد نمی تواند موثر واقع شود و به درمان قطعی سینوزیت بیانجامد.

در حقیقت هیچ نوع روش جراحی ای قادر به درمان و رفع کامل اختلالات و مشکلات مربوط به غشای مخاطی و پولیپ بینی نمی باشد.

البته باید خاطر نشان نمود که عمل جراحی آندوسکوپی سینوس در بسیاری از موارد ، مثمر ثمر واقع شده و به عنوان یکی از مهم ترین مراحل در مدیریت مشکلات سینوسی از آن یاد می شود.

فرآیند انجام جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس ، جهت درمان سینوزیت مزمن استفاده می شود.

جراحی آندوسکوپی سینوس می تواند تحت بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام گردد.

مقصود از بیهوشی موضعی ، بی حسی حفره بینی و سینوس است.

بیهوشی عمومی نیز بدین معنا است که بیمار باید طی عمل ، به وسیله داروهای مخصوص بیهوشی به طور کامل بیهوش شود.

در جراحی آندوسکوپی سینوسی از یک تلسکوپ کوچک موسوم به آندوسکوپ استفاده می شود که مجهز به یک دوربین است و از طریق آن می توان داخل بینی و سینوس ها را دید.

این ابزار از طریق حفره بینی ، وارد بینی و سینوس های بیمار می شود.

از این رو در این جراحی به دلیل استفاده از آندوسکوپ نیازی به برش جراحی وجود نخواهد داشت ، بنابراین از بروز صدمه به بافت سالم بینی پیشگیری می شود و تنها نواحی ای از بینی و سینوس كه دچار عارضه هستند تحت جراحی قرار می گیرند.

آیا جراحی آندوسکوپی سینوس ، عوارض دارد ؟

در جراحی آندوسکوپی سینوس نیز همانند هر جراحی دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد.

البته ریسک بروز این عوارض بسیار نادر است.

بهبودی پس از عمل جراحی آندوسکوپی

پس از عمل جراحی ، ممکن است بینی بیمار پانسمان شود ، اگرچه این نوع پانسمان نسبت به جراحی های گذشته، کمتر و مناسب تر است ونیاز به پانسمان بستگی به نظر جراح دارد. می توان گفت که دوره بهبودی بسته به عمل جراحی و بیمار متفاوت خواهد بود.

بسیاری از افراد پس از جراحی سینوس درد زیادی ندارند، اما هر بیمار شرایط ویژه خود را داشته و آستانه درد در افراد مختلف ، متفاوت است. بسته به میزان و نوع جراحی شما ، ممکن است داروهای ضد درد تجویز شود.

به طورکلی ، ناراحتی پس از عمل، احتقان و زهکشی بعد از چند روز اول باید بهبود یابد و علائم خفیف گاهی چند هفته پس از عمل جراحی ادامه می یابد.

از آنجایی که جراحی سینوسی تنها یک گام در درمان بیماری سینوسی شما است ، جراح ممکن است پس از جراحی داروهایی شامل سرم شستشوی شور ، اسپری های استروئیدی بینی و احتمالا آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.

عوارض احتمالی جراحی آندوسکوپی سینوس :

سینوس ها در مجاورت مدار چشم و مستقیما در زیر مغز قرار دارند ؛ بنابراین عدم مهارت جراح در وارد کردن آندوسکوپ و استفاده نادرست از آن می تواند سبب بروز برخی عوارض برای بیمار بخصوص در نواحی مغز و چشم شود.

برخی از این عوارض احتمالی ، عبارتند از :

• آسیب چشم یا بینایی
  • بی حسی دائمی دندان
  • ناتوانی در بهبود و یا بدتر شدن حس بویایی و چشایی
  • انسداد بینی به علت عدم کنترل عفونت یا پولیپ عوارض مربوط به بیهوشی
  • عوارض داخل جمجمه به دلیل آسیب مغزی ،  نشت مایع مغزی و عفونت مغزی

باید توجه داشت که در صورت انتخاب صحیح ، پزشک متخصص قطعا هیچ یک از عوارض فوق رخ نخواهند داد.