آخرین مقالات

اشتراک گذاری

مراقبت های بعد از جراحی بینی

فهرست مطالب

مراقبت‌های پس از جراحی بینی یکی از عوامل کلیدی در دستیابی به نتایج مطلوب و بهبود کامل بیمار پس از عمل کردن بینی است. این مرحله به اندازه خود جراحی اهمیت دارد و می‌تواند به طور مستقیم بر موفقیت نهایی عمل تأثیر بگذارد. رعایت دقیق توصیه‌های پزشک ماهر جراحی بینی و اتخاذ تدابیر مناسب پس از جراحی ، به کاهش عوارض ، تسریع بهبود و حفظ نتایج به دست آمده کمک می‌کند. در این مقدمه ، به بررسی اهمیت و تأثیرات مراقبت‌های پس از جراحی پرداخته می‌شود تا بیماران با درک بهتری از این مرحله حیاتی ، بهترین نتایج ممکن را تجربه کنند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر محمد لاجوردی 

دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی چقدر طول می کشد؟

نتیجه نهایی از عمل بینی به زمان مورد نیاز برای بازیابی و بهبود وابسته است ، به عبارت ساده باید برای مشاهده نتایج عالی از این جراحی زیبایی صبر داشته باشید. در اکثر موارد ، بهبودی کامل و ریکاوری پس از عمل بینی حدود ۶ تا ۱۲ هفته طول می ‌کشد. اما این مدت می ‌تواند بسته به پیچیدگی عمل ، روش جراحی ، توانایی بدنی فرد و عوامل دیگر متغیر باشد. همچنین ، برخی از علائم اولیه مانند التهاب ، تورم ، خونریزی و احساس درد نیز در طول فرایند بهبودی ممکن است رخ دهند. مهم است که همواره توصیه‌ ها و دستورات دکتر عمل بینی را دنبال کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال ، به وی مراجعه کنید.

بعد از عمل بینی چند روز باید استراحت کرد ؟

پس از عمل بینی ، معمولا توصیه می ‌شود حدود یک هفته تا دو هفته استراحت کنید و به بدنتان برای بهبود و بازیابی کامل زمان بدهید این مدت ممکن است بسته به میزان و نوع جراحی بینی شما متغیر باشد. در هر صورت ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل‌ های وی را دقیق رعایت کنید.

بایدها و نبایدهای ورزشی در مراقبت های بعد از جراحی بینی

اگر بعد از جراحی کردن بینی می خواهید ورزش کنید ، باید برخی نکات را در نظر داشته باشید. در هر صورت ، همیشه بهتر است در مورد ورزش بعد از رینوپلاستی از پزشک خود مشورت بگیرید. در زیر چند نکته مربوط به ورزش پس از عمل زیبایی بینی آورده شده است:

  • پس از عمل زیبایی بینی ، بهتر است از ورزش های سنگین و فعالیت هایی که باعث افزایش فشار خون در صورت می شوند ، خودداری کنید. این فعالیت ها ممکن است باعث خونریزی بیشتر و تورم صورت شوند.
  • استفاده از ماسک یا لوازم اضافی که فشار روی بینی و صورت ایجاد کنند، توصیه نمی شود ، زیرا می توانند تورم را افزایش دهند و فرآیند بهبودی را کند کنند.
  • ورزش های سبکی مانند پیاده روی آهسته ، یوگا ، و تمرینات تنفسی می توانند مفید باشند. این فعالیت ها به شما کمک می کنند استراحت کنید.
  • توصیه می شود که تا وقتی که پزشک شما اجازه ندهد ، به ورزش های فعال و پر تحرک بازنگری نکنید. در حالت عادی ، به طور تقریبی طی ۳ تا ۴ هفته پس از عمل ، شما می توانید به طور کامل به فعالیت های ورزشی خود بازگردید.

ماساژ بعد از عمل بینی

ماساژ بعد از اینکه بینی خود را عمل کرده اید ، می ‌تواند به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری پس از پروسه داشته باشید. با توجه به ضرورت‌ های پزشکی و نحوه عمل بینی ، ممکن است پزشک شما برخی محدودیت ‌ها و راهنمایی‌ ها در مورد مراقبت پس از عمل بینی مشخص کند. یکی از روش‌های معمول ماساژ بعد از عمل بینی ، لمس کردن به آرامی و به طور دقیق در ناحیه اطراف بینی و دیگر نواحی صورت است. این دستگاه می ‌تواند باعث کاهش تورم و التهاب شود و به خوبی ازشکل بینی حفاظت کند. با این حال ، قبل از استفاده از هرگونه ماساژ یا تکنیک‌ های دیگر ، حتما با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل‌ های وی را دنبال کنید.

 

ماساژ بعد از عمل بینی - دکتر محمد لاجوردی

 

مراقبت از زخم در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی 

  • استفاده از گاز پانسمان
بینی شما در روز های اول یا دوم پس از جراحی مقداری آبریزش به همراه کمی خونریزی خواهد داشت ، که این حالت عادی است. جهت مراقبت های پس از جراحی بینی ؛ به شما یک پد از گاز پانسمان برای جذب این ترشحات بینی داده خواهد شد. این گاز را بسته به نیاز تعویض کنید. پد های گازی را از داروخانه تهیه نمایید. بینی شما در اولین ویزیت پزشک پس از جراحی تمیز خواهد شد. خودتان بینی تان را تخلیه یا تمیز نکنید.
  • شستشوی بینی بعد از عمل
. دو روز پس از جراحی درصورتی که فتیله ها خارج شده باشند شروع به استفاده از یک اسپری سالین یا شستشو با سرم نرمال سالین خواهید کرد. می توانید این اسپری سالین را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. نام های تجاری آن ممکن است متفاوت باشند. یک نام تجاری معروف این اسپری دکوسالین نام دارد. در مراقبت های پس از جراحی بینی ، حداقل ۴ بار در روز هر بار دو پاف در هر سوراخ بینی اعمال کنید. البته شستشو با سرم ارجح است و توسط سرنگ ده سی سی بدون سوزن روزانه سه بار این کار را انجام دهید.می توانید به هر تعداد که مایلید از این اسپری استفاده کنید. این محلول به رفع خشکی لایه داخلی بینی ، که در اثر جراحی به وجود آمده است کمک می کند و باید حداقل برای سه ماه آینده استفاده شود. از هیچ اسپر دیگری برای بینی تان استفاده نکنید مگر اینکه توسط کارکنان ما راهنمای استفاده از آن به شما داده شده باشد. اگر در مورد سرم یا اسپری بینی تان سوالی دارید با ما تماس بگیرید.
  • پماد برای جذب بخیه جذبی
اگر برشی کوچک در بافت بین دو سوراخ بینی خود دارید به شما پمادی برای اعمال کردن در آن قسمت داده خواهد شد. این پماد را با گوش پاک کن ۳ بار در روز استفاده کنید. از بخیه های جذبی برای بستن برش در آن ناحیه استفاده شده است. بخیه ها در صورتی جذب می شوند که به صورت مداوم توسط پماد مرطوب نگه داشته شوند در نتیجه در انجام مراقبت های پس از جراحی بینی کوشا باشید. البته در کشور ما اکثرا بخیه هایی استفاده می شود که باید بعد ۵ تا ۷ روز کشیده شوند. به استفاده کردن از پماد تا زمانیکه بخیه ها جذب شوند ، ادامه دهید. این فرایند حدودا یک هفته به طول خواهد انجامید. ممکن است چند غضروف از گوش شما جهت قرار دادن در بینی تان برداشته شده باشد.در اینصورت ، برش های گوشتان با همان بخیه هایی که در بینی تان استفاده شده ، بسته شده اند. پماد را ۳ بار در روز با استفاده از یک گوش پاک کن به گوشتان اعمال کنید. به اینکار ادامه دهید تا بخیه ها جذب شوند. این کار حدودا یک هفته طول می کشد. ممکن است یک پانسمان در جلو و یکی در پشت گوشتان داشته باشید. این پانسمان ها به گوشتان دوخته شده اند و پس از اولین ویزیت در کلینیک برداشته خواهند شد. این پانسمان ها را برنداشته و تعویض نکنید. اگر ایمپلنتی در چانه ی شما قرار داده شده است تمام چانه ی شما پانسمان خواهد شد. هنگامی که پانسمان برداشته می شود ، باید به خط بخیه ۳ بار در روز پماد اعمال کنید. بخیه ها حدودا پس از یک هفته جذب خواهند شد
  • آتل یا گج بینی
تراشه (آتل) پلاستیکی قسمت خارجی بینی تان حدودا یک هفته پس از جراحی برداشته خواهد شد. شما می توانید یک روز پس از جراحی صورتتان را شسته و موهایتان را با شامپو بشویید. پانسمان آتل بینی در صورتی که کمی خیس شود آسیب نمی بیند. جریان آب را به صورت مستقیم بر روی تراشه(اسپلینت ) قرار ندهید. شما می توانید نواحی اطراف تمام برش های صورتتان را همان روز بشویید. در صورت خیس شدن این برش ها اتفاقی نخواهد افتاد.
  • کمپرس یخ برای عمل بینی
بسته های یخ را بر روی سرتاسر آتل خارجی و هر دو چشمتان قرار دهید تا شب به خواب بروید. از بسته های یخ در تمام طول روز فردا استفاده کنید. این کار از کبود شدن چشم ها جلوگیری کرده، تورم بینی و صورتتان را کاهش داده و به شما احساس راحتی بیشتری می دهد.

نکاتی برای طولانی مدت در ارتباط با مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • ورم بعد از عمل بینی
تورم بینی، ناحیه ی اطراف گونه و لب بالاییتان عادی است. تورم به آرامی در طول زمان رفع خواهد شد. هنگامی که آتل پلاستیکی برداشته شد ، شاهد مقداری تورم خواهید بود. این تورم در قسمت بالای بینی و بین دو چشم ، در پایان هفته ی دوم رفع خواهد شد. تورم جزیی ناحیه ی گونه ها و در دو طرف بینی نیز به همین منوال خواهد بود. ممکن است مقداری تورم در ناحیه ی لب بالایی و حتی در لثه بالای دندان هایتان داشته باشید. تورم و حساسیت خفیف در این ناحیه و مقداری تورم و سفتی در نوک بینی ظرف مدت دو هفته رفع خواهند شد. در بسیاری از موارد ، نوک بینی ممکن است تا ۶ ماه پس از جراحی به گونه ای که انتظار می رود نباشد.در برخی موارد ، ممکن است مقدار کمی کورتیزون جهت رفع تورم به نوک بینی تزریق شود. کبودی اطراف بینی در گونه ها و پلک های پایینی پس از این نوع جراحی بسیار شایع است. این وضعیت پس از دو هفته بر طرف خواهد شد. اگر این کبودی مشکلی در ارتباط با بازگشت شما بر سر کار به وجود می آورد می توانیم به شما مقداری آراش پوشش دهنده ارائه دهیم. بی حسی بینی نیز تقریبا عادی است. احساس لمس روی بینی تان به آرامی باز خواهد گشت اما می توانید انتظار داشته باشید که تا سه ماه پس از جراحی ، نوک بینی به مقدار کمی بی حس بوده و احساس سفتی داشته باشد. 
  • نفس کشیدن با بینی بعد از عمل
نفس کشیدن از طریق بینی پس از اینکه بینی در اولین ملاقات در کلینیک تمیز و پاکسازی شد به آرامی بهبود می یابد. پس از یک هفته ، تنفس شما به مقدار زیادی بهبود خواهد یافت. واجب است که اغلب از اسپری سالین برای داخل بینی تان استفاده کنید ؛ عمدتا این توصیه را در زمانی که بهترین جراح بینی با بیحسی در تهران ، در حال بیان نکات مراقبت های پس از جراحی بینی می باشد ، به فرد زیبا جو اعلام خواهد کرد . ممکن است به شما درباره ی تمرینات بینی راهنمایی داده شود.این تمرینات که معمولا ماساژ ملایم است درحالیکه استخوان های بینی تان در حال ترمیم و وصل شدن به استخوان های صورتتان هستند بینی شما را صاف و باریک نگه می دارد. اگر به شما گفته شده که این تمرینات را انجام دهید ، اطمینان حاصل کنید که برای یک ماه پس از جراحی این تمرینات را انجام دهید. پس از یک ماه نیازی به انجام آنها نیست. باید از بینی تان در برابر نور خورشید به مدت ۳ ماه محافظت کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید سبب ایجاد تورم در بینی و آهسته شدن روند بهبودی می شود. پوست بینی به احتمال زیاد از نور خورشید خواهد سوخت. محافظت خوب در این بازه ی ۳ ماهه به معنای استفاده از یک کلاه لبه دار و یک کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل ۳۰ می باشد.

محدودیت های هفته اول مراقبت های بعد از جراحی بینی

✅ به هر اندازه که مایلید پیاده روی کنید.✅ فین نکنید. ممکن است هوا را از طریق بینی تان به داخل بکشید.✅ دویدن یا هرگونه ورزش هوازی (مانند رقص) انجام ندهید.✅ هیچ چیزی (حتی یک کودک) را که سنگین تر از ۴.۵ کیلو باشد بلند نکنید.✅ درحالیکه سرتان پایین است به سمت جلو خم نشوید.✅ تحت هیچ شرایطی زور نزنید.✅ رابطه های زناشویی و جنسی باید محدود شوند.✅ از لباس هایی مانند لباس های دکمه دار استفاده کنید تا هنگام تعویض به مشکل نخورید.✅ برای مسواک زدن سعی کنید از مسواک نرم استفاده کنید.✅ در روز های ابتدایی هنگامی که قصد بیدار شدن و بلند شدن از تخت را دارید از فردی کمک بگیرید ، زیرا ممکن است دچار سر گیجه شوید✅ تا زمان شکل گیری بینی تان ، در محل هایی مانند: اتوبوس و مترو و … که جمعیت زیادی در آن جا هستند قرار نگیرید.✅ سعی کنید در هفته های ابتدایی از خندیدن های بیش از حد و صحبت های بسیار پرهیز کنید.✅ ۱ ماه ابتدایی را به خوبی از بینی خود محافظت کنید در نتیجه مراقبت های پس از جراحی بینی را به درستی رعایت کنید تا ضربه ای به آن وارد نشود.

نحوه خوابیدن در مراقبت های بعد از جراحی بینی

برای چند شب آینده به پشت خوابیده و سرتان را توسط دو بالش بالا نگه دارید. خوابیدن بر روی مبل راحتی (recliner) ایده آل است. اگر به پهلو بخوابید ، بینی تان در سمتی که رو به پایین است متورم می شود. بهترین حالت ، نحوه خوابیدن بعد از عمل به پشت به همراه بالاتر قرار گرفتن سر برای مدت یک هفته است.

گذاشتن عینک بعد جراحی بینی

در صورتی که عینک به آرامی بر روی آتل بینی تان قرار گیرد و یا به پیشانیتان چسب شده باشد ، می توانید از عینک استفاده کنید. کارکنان ما طریقه ی انجام آن را به شما یاد خواهند داد. از سبکترین عینکی که دارید استفاده کنید. شما می توانید دو روز پس از جراحی از لنز های چشمی استفاده کنید. پس از برداشتن تراشه (اسپلینت) بینی تان ، باید مدت زمانی را که از عینک استفاده می کنید ، محدود سازید. از عینک هایی با فریم پلاستیکی که وزنشان را تماما بر روی بالای بینی تان قرار می دهند استفاده نکنید.اگر عینک شما پایک بینی بسیار کوچکی دارد می توانید از عینک سازتان بخواهید تا پایک های بزرگتر و نرم تری بر روی عینکتان نصب کند. هنگامی که از عینکتان برای مدتی استفاده می کنید می توانید انتظار مقداری درد در دو سمت بینی تان داشته باشید. این عادی بوده و می تواند ۳ تا ۴ ماه به طول بیانجامد. هنگامی که بینی تان حساس می شود ، برای یک یا دو ساعت عینکتان را بردارید. راه کار بهتر آنست که با چسب کوچکی وسط عینکتان را به میان دو ابرو بچسبانید.در صورتی که هرگونه سوالی در مورد عینک یا لنز چشمیتان داشتید با ما تماس بگیرید.

تغذیه بعد از عمل بینی

شما می توانید یک رژیم غذایی عادی را پس از جراحی داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که بلع غذاهای جامد درحالیکه بینی تان پر است مقداری دشوار است. حس بویایی شما ممکن است در هفته ی اول به خوبی کار نکند اما به زودی به عملکرد حتی بهتر از قبل خود می رسد. مقدار زیادی مایعات جهت کمک به بهبودی بدن از بیهوشی و جراحی بنوشید.
  • پس از جراحی بینی از خوردن غذا هایی که تا کنون آن ها را امتحان نکرده اید پرهیز کنید.
  • از نی جهت نوشیدن نوشیدنی ها استفاده نکنید.
  • از این زمان برای کم کردن وزن خود استفاده نکنید.
  • غذا هایی که سفت هستند را مصرف نکنید.
  • از غذا های نرمی مانند سوپ و سیب زمینی آب پز و غیره استفاده کنید.
  • از غذا های تند و تیز استفاده نکنید.

دارو ها مورد نیاز در مراقبت های بعد از جراحی بینی 

  • به شما داروهای مسکن داده می شود تا به صورتی که توصیه شده ، مصرف کنید.
  •  ممکن است به شما آنتی بیوتیک داده شود. اگر این قرص ها به شما داده شد ، به نحوی که به شما توصیه شده آنها را مصرف کنید. این قرص ها جهت بهبودی مناسب ضروری اند. قرص ها را به طور کامل مصرف کنید.
  • ممکن است در هفته ی اول برایتان دگزامتازون تجویز شود. این دارو به کاهش ناراحتی و تورم کمک می کند. دگزامتازون را دقیقا به گونه ای که به شما توصیه شده مصرف کنید.
  • ممکن است بسته ای از قرص های آرنیکا مونتانا جهت جلوگیری از کبودی داده شود. این قرص ها را دقیقا به گونه ای که به شما توصیه شده مصرف کنید. به مصرف کردن قرص های عادی خود که از قبل مصرف می کردید یک روز پس از جراحی ادامه دهید.
  • تا ۲۴ ساعت پس از جراحی یا مصرف هرگونه مسکنی که منشا مخدر دارد از رانندگی خودداری کنید.

ویزیت های کلینیکی

اگر پانسمانی بالش مانند دارید که به گوشتان بخیه شده است ممکن است اولین ویزیت شما دو روز پس از جراحی باشد. ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی ، در مطب توسط جراح بینی معاینه خواهید شد. در این دیدار ، آتل خارجی بینی شما برداشته خواهد شد و بینی شما به آرامی تمیز و تخلیه خواهد شد. ویزیت بعدی شما یک ماه پس از جراحی بینی خواهد بود اگر لازم باشد ممکن است در ماه اول هفتگی ویزیت شوید. طبق یک قانون ، ملاقات های بعدی شما ۳ ، ۶ و ۱۲ و ۲۴ ماه پس از جراحی خواهند بود. در این ملاقات ها ممکن است از شما عکس هایی تحت عنوان پس از عمل جراحی گرفته شود.

دوش گرفتن بعد از رینوپلاستی

یکی دیگر از نکاتی است که باید در مراقبت های پس از جراحی بینی آن را رعایت کرد. طبق گفته های دکتر باید در محافظت از گچ و بانداژ تمام سعی خود را داشته باشید. به همین سبب استحمام در روز های اولیه بعد از رینوپلاستی بهتر است که انجام نشود. زیرا خیس شدن اسپلینت و گچ بر روی آن امکان دارد موجب بروز برخی عوارض جراحی و به ویژه ، دفرمه شدن شکل جدید به دست آمده بینی شود. همچنین خیس شدن بانداژ می تواند زمینه ساز بروز عفونت گردد.از همین رو بهتر است که تا برداشتن بانداژ و گچ از دوش گرفتن خودداری کنید و اگر نیازمند به انجام آن هستید بهتر است که از شخصی کمک بگیرید به خصوص در شستشوی موی سر شما ، لازم به ذکر است که برای مدت طولانی در فضای مرطوب و بخار آلود حمام نباید بمانید. بخار و گرما می تواند باعث تشدید خونریزی شود. گفتنی است که بعد از نهایت ۳ روز از جراحی بینی می توانید به حمام بروید اما همچنان تاکید می گردد که از خیس شدن قسمت تحت درمان بپرهیزید.

نحوه چسب زدن بینی در مراقبت های بعد از جراحی بینی 

بعد از عمل زیبایی دماغ توسط جراح خوب بینی در تهران بایستی پس از گذشت مدت زمانی که دکتر تعیین می کند به ایشان مراجعه کنید و برای برداشتن بانداژ و گچ آماده باشید. در پی آن پزشک برای تثبیت و ماندگاری بیشتر فرم دماغ توصیه می کند چسب زدن را ادامه دهید. همانقدر که انجام چسب زدن بینی بعد از برداشتن اسپلینت حائز اهمیت است ؛ می تواند اشتباه انجام دادن آن نیز مخرب باشد و موجب بروز عارضه های نیز گردد.در نتیجه در مراقبت های پس از جراحی بینی باید به خوبی نحوه چسب زدن بینی را یاد بگیرید. نگران نباشید اولین بار این کار را جراح بینی تهران یا دستیار ایشان انجام می دهند و در حین انجام دادن به شما نیز آموزش لازم را ارائه می کنند. شما نیز برای حفظ و یادگیری بهتر روند بهتر است که از جلسه فیلم تهیه کنید که در منزل با مشاهده آن بتوانید از پس انجام درست چسب زدن بینی بربیایید.

سر خود را بالا نگهدارید 

بالا نگهداشتن سر بعد از عمل زیبایی بینی از مواردی است که می تواند به کاهش تورم و التهاب به وجود آمده کمک بسیاری کند. از همین رو بسیار توصیه می شود که در مراقبت های بعد از جراحی بینی باید در زمان خواب و استراحت سر از بدن بالا قرار بگیرد. برای رعایت این مورد باید با استفاده از چند بالش سر را از بدن بالاتر قرار داد. هرگز در طی روز برای انجام کارهای روزمره سر را به مدت زمان طولانی پایین نگه ندارید.

در دوره مراقبتی های بعد از جراحی بینی فین نکنید !!

پس از عمل بینی می بایست بسیار مراقب فرم جدید آن باشید. از همین رو می بایست مواردی از قبیل فین کردن ، خندیدن با صدای بلند ، عطسه کردن و غیره می بایست با رعایت بسیاری موارد انجام شود که به فرم جدید لطمه ای وارد نشود. پس از جراحی بینی یکی از مواردی که موجب می شود شما به فین کردن نیاز داشته باشید خشکی و تورم بافت های داخل بینی می باشد. برای مقابله با این مورد می توانید بینی را شستشو دهید و یا از کرم های درون بینی با مشورت جراح استفاده کنید.

در مراقبت های بعد از جراحی بینی سیگار نکشید

یکی از مواردی که مدت نقاهت و ریکاوری را افزایش می دهد وجود نیکوتین در خون می باشد. از همین رو توصیه می شود که دو هفته قبل از جراحی بینی از استعمال هر نوع دخانیات خودداری کنید و برای مدت ۱۴ روز بعد از عمل زیبایی بینی نیز استعمال سیگار و قلیان را کنار بگذارید.

آیا پس از جراحی بینی حرف زدن خطرناک است؟

هنگامی که به عمل جراحی بینی می‌پردازید ، توصیه می‌شود در دوره‌ی بهبودی از خندیدن و حرف زدن به جدی خودداری کنید. این توصیه به خصوص در سه روز اول پس از جراحی اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا در این بازه زمانی ، بینی هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و هر فعالیت یا حرکت کوچکی می‌تواند بر فرم بینی و تورم آن تأثیر بگذارد.بینی به عنوان عضوی مرکزی و برجسته در صورت واقع شده است و در حین حرف زدن ، حرکات کوچکی تجربه می‌کند. به همین دلیل ، توصیه می‌شود پس از جراحی به حداقل حرف زدن و خندیدن پرهیز کرده و بیشتر به استراحت توجه داشته باشید. این اقدامات کمک می‌کنند تا بهبودی بهتر و سریع‌تری را تجربه کنید و عوارض ناخواسته روی نتیجه جراحی تأثیر گذار نشوند.

نظافت دندان‌ها پس از جراحی بینی

یکی از نکات مهم در مراقبت از خود پس از جراحی بینی ، رعایت نکات صحیح مسواک زدن می‌باشد. با توجه به نزدیکی دهان و بینی به یکدیگر پس از عمل جراحی ، ممکن است لب‌ها و فک بالا نیز مورد تورم قرار گیرند و احساس کمی بی‌حسی داشته باشید. از این رو ، در حین مسواک زدن باید با حوصله و دقت بالا عمل شود ، تا فشار زیادی به بافت‌های دهان و بینی وارد نشود.توصیه می‌شود از یک مسواک با سری نرم و کوچک استفاده کنید و با حرکات آرام و دقیق دندان‌های خود را تمیز کنید. همچنین ، می‌توانید برای شستشوی دهان از دهان‌شویه نیز استفاده نمایید. با توجه به این که در دوره‌ای پس از عمل جراحی ممکن است مجبور به تنفس از طریق دهان باشید ، احتمالاً با افزایش ترشحات دهانی مواجه خواهید شد. به همین دلیل ، بهداشت دهان و دندان را در مراقبت‌های پس از جراحی بینی به صورت جدی مد نظر قرار دهید. این اقدامات کمک می‌کنند تا از هرگونه عفونت و مشکلات دندانی جلوگیری شود.

دکتر سید محمد لاجوردی

متخصص و جراح گوش و حلق و بینی و عضو رسمی آکادمی پلاستیک و جراحی ترمیمی آمریکا، با سال‌ها تجربه و استفاده از روش‌های نوین و به روز دنیا، همچون جراحی بینی بدون بیهوشی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها