بهترین درمان عفونت گوش میانی در کودکان چیست؟

عفونت گوش میانی ، زمانی ایجاد می شود که باکتری یا ویروس در پشت پرده ی گوش التهاب ایجاد کند. این مشکل در کودکان شایع تر میباشد. عفونت گوش میانی در حدود 80 درصد کودکان تا رسیدن به سن سه سالگی اتفاق می افتد.

بیشتر عفونت های گوش میانی در زمستان و ابتدای بهار ایجاد میشوند. اغلب موقع عفونت گوش میانی بدون هیچ دارویی خود به خود بهبود می یابد. هرچند اگر دچار درد یا تب شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت گوش میانی چند نوع می باشد؟

دو نوع عفونت گوش میانی وجود دارد، عفونت حاد گوش میانی (AOM) و عفونت گوش میانی به همراه تجمع ترشحات (افیوژن) (OME).

• عفونت حاد گوش میانی

این نوع عفونت گوش به سرعت ایجاد میشود و همراه با تورم و قرمزی در پشت گوش و اطراف پرده ی صماخ میباشد. تب، درد گوش و در اغلب موارد اختلال شنوایی به دلیل تجمع مایع و مخاط در گوش میانی اتفاق می افتند.

• عفونت گوش میانی به همراه تجمع ترشحات

بعضی اوقات بعد از بهبود عفونت گوش، همچنان مایع و مخاط در گوش میانی تجمع خواهند یافت. این موضوع میتواند باعث شود احساس کنید که گوشتان گرفته است و همچنین روی وضوح شنیداری شما تاثیر می گذارد.

ساختار گوش میانی

علت های عفونت گوش میانی در کودکان

علت های مختلفی وجود دارد که کودکان را به عفونت گوش میانی مبتلا میکند. این عفونت ها اغلب ریشه در عفونت قلبی دستگاه تنفسی دارند که به گوش منتشر شده اند. زمانی که لوله ی استاش (لوله ای که گوش میانی را به حلق مرتبط میکند) مسدود شود، مایعات در پشت پرده ی صماخ جمع میشوند. باکتری ها در این مایع رشد خواهند کرد، و باعث ایجاد درد و عفونت خواهند شد.

علائم عفونت گوش میانی

علائم زیادی در ارتباط با عفونت گوش میانی وجود دارند.  بعضی از علت های شایع تر شامل موارد زیر هستند:

• درد گوش
  • تندخویی
  • اختلال خواب
  • گرفتگی گوش (کپ بودن گوش ها)
  • ترشحات زرد، بی رنگ یا خونی از گوش
  • عدم تعادل
  • اختلال شنوایی
  • کاهش اشتها

علائم عفونت گوش

پزشکان چگونه عفونت گوش میانی را در کودکان تشخیص میدهند؟

پزشک سابقه ی پزشکی کودکان شما را میگیرد و او را معاینه میکند. در هنگام معاینه، پزشک به ظاهر گوش و درون گوش نگاه میکند، معاینه ی درونی گوش را با یک وسیله ی نورانی به اسم اتوسکوپ برای ارزیابی هر گونه قرمزی، تورم، چرک یا مایع در گوش انجام میدند.

همچنین ممکن است پزشکتان یک آزمایش هدایتی به اسم تیمپانومتری انجام دهد تا ببیند آیا گوش میانی عملکرد مناسبی دارد یا خیر. برای انجام این آزمایش، یک دستگاه درون مجرای گوش شما قرار داده خواهد شد که فشار را تغییر میدهد و پرده ی گوش شما را میلررزاند. این آزمایش تغیرات لرزشی را ضبط و آن را روی یک نمودار ثبت میکند. پزشک نتایج را ببرسی خواهد کرد.

بهترین راه درمانی برای عفونت گوش میانی در کودکان چیست؟

راه های درمانی زیادی برای عفونت گوش میانی وجود دارد. پزشک درمان خود را بر پایه ی سن، سلامتی و سابقه ی پزشکی کودک شما قرار خواهد داد. همچنین پزشک موارد زیر را در نظر خواهد گرفت؟

• شدت عفونت
  • توانایی کودک شما برای تحمل آنتی بیوتیک ها
  • نظر یا اولویت های پدر و مادر

برپایه ی شدت عفونت، ممکن است پزشک شما بیان کند که بهترین گزینه ی درمان تسکین دادن درد و صبر کردن برای از بین رفتن علائم باشد. استفاده از ایبوبروفن یا دیگر کاهنده های درد و تب در درمان متداول هستند.

اگر علائم بیشتر از سه روز ادامه پیدا کنند، معمولا به این معنی است که پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. هرچند اگر عفونت در اثر ویروس ها باشد، آنتی بیوتیک آن را بهبود نمی دهد.

عوارض مرتبط با عفونت گوش میانی چه چیزی هستند؟

عوارضی که در اثر عفونت گوش میانی ایجاد شده باشند نادر هستند، اما ایجاد آن ها امکان پذیر است. بعضی از عوارض مرتبط با عفونت گوش میانی شامل موارد زیر میشوند:

# عفونتی که به استخوان های گوش گسترش می یابد.
# عفونتی که به مایع اطرف مغز و طناب نخاعی گسترش می یابد.
# کم شنوا شدن دائمی
# پاره شدن پرده ی گوش

چگونه میتوانم از ابتلا به عفونت گوش میانی در کودکان پیشگیری کنم؟

راه هایی برای کاهش خطر ابتلای کودکتان به عفونت گوش میانی وجود دارد:

• دست های خود و کودکتان را مکررا بشویید.
  • اگر به کودکتان با شیشه شیر می دهید، همیشه خودتان شیشه شیر را نگه دارید همچنین وقتی کودک نشسته یا نیمه نشسته است به او شیر دهید. وقتی کودک یک ساله شد میتوانید دیگر با شیشه به او شیر ندهید.
  • از محیط هایی که دود سیگار در آن جا است دوری کنید .
  • واکسن های کودک را به موقع بزنید.
  • وقتی کودکتان به یک سالگی رسید، دیگر به او پستانک ندهید.
  • همچنین مطرح شده است که در صورت امکان کودک از شیر مادر تغذیه کند، زیرا این کار بروز عفونت میانی را کاهش میدهد.

دکتر سید محمد لاجوردی متخصص گوش، حلق، بینی و جراح بینی

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function hamyar_faq_clean() in /home3/drlajeva/public_html/wp-content/themes/publisher-child/views/general/post/_next_prev_post.php:54 Stack trace: #0 /home3/drlajeva/public_html/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/core.php(199): include() #1 /home3/drlajeva/public_html/wp-content/themes/publisher/views/general/post/content.php(281): publisher_get_view('post', '_next_prev_post') #2 /home3/drlajeva/public_html/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/core.php(199): include('/home3/drlajeva...') #3 /home3/drlajeva/public_html/wp-content/themes/publisher/views/general/post/style-1.php(63): publisher_get_view('post', 'content') #4 /home3/drlajeva/public_html/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/theme-helpers/core.php(199): include('/home3/drlajeva...') #5 /home3/drlajeva/public_html/wp-content/themes/publisher/single.php(19): publisher_get_view('post', 'style-1') #6 /home3/drlajeva/public_html/wp-in in /home3/drlajeva/public_html/wp-content/themes/publisher-child/views/general/post/_next_prev_post.php on line 54
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در وب سایت شما رخ داده است.

دربارهٔ اشکال‌زدایی در وردپرس بیشتر بدانید.