علائم شکستگی بینی چیست و چگونه درمان می شود؟

شایع ترین شکستگی در صورت شکستگی بینی است. به علت اینکه بینی در تیغه ی وسط صورت قرار دارد بیشتر در خطر تروما و شکستگی قرار دارد.

در ابتدا موضوعی را مطرح می کنم که برای بسیاری جای سوال دارد و حتی همکاران پزشک که متخصص گوش حلق و بینی هم نیستند باید آنرا بدانند که چگونه بدانیم که آیا بینی شکسته است یا خیر؟

مهمترین نکته این است که بدانیم تشخیص قطعی شکستگی بینی بالینی است و با معاینه پزشک مشخص می گردد. عکس برداری وسیله اصلی تشخیص نیست و ابزار کمکی محسوب می شود زیرا درصد خطای بالایی دارد و گاهی به غلط شکستگی بینی را نشان می دهد. لذا به متخصص اصرار نداشته باشید که تصویربرداری را نگاه کند.

علایمی که در معاینه ما را آگاه می کند که شکستگی بینی اتفاق افتاده است تغییر بارز شکل ظاهری بینی، درد خودبخودی یا درد با لمس، ایجاد صدا ترق تروق در زیر دست معاینه کننده و… می باشد.

معاینه ی شکستگی بینی

نکته بسیار بسیار مهم دیگر این است که پزشک داخل بینی را از نظر جمع شدن خون در تیغه بینی به علت ضربه یا همان هماتوم سپتوم معاینه نماید. این مورد اورژانس گوش حلق و بینی محسوب می شود و شخص باید به اتاق عمل برده شود و خون تخلیه و اقدامات لازم‌صورت گیرد زیرا اگر چنین نشود ظرف چند روز آینده عفونت روی خون سوار شده غضروف تیغه بینی را کامل از بین می درد و بینی شخص کاملا روی صورت پخ می شود اصطلاحا بینی زین اسبی شکل ایجاد می گردد. به خاطر همین موضوع همه شکستگیها باید زیر ۲۴ ساعت اول معاینه شوند تا چنین موردی را از دست ندهیم.

درمان شکستگی بینی

اگر شخص در ساعات اولیه که ورم وجود ندارد مراجعه نماید می توان همان لحظه اقدام به جا اندازی ودرمان نمود اما اگر در ساعات اولیه مراجعه ننمود باید ظرف چندروز آینده معاینه مجدد شود زیرا ورم پزشک را به اشتباه می اندازد و ممکن است تشخیص را به غلط شکستگی گزارش نماید.

زمان معاینه مجدد از روز ۵ تا ۱۴ بعد شکستگی است و دقیقا زمان جا اندازی در بزرگسالان هم همین است یعنی روز ۵ تا ۱۴.

شکستگی بینی در کودکان

معمولا  تشخیص در کودکان سخت تر است اول به خاطر اینکه در کودکان شکستگی بینی همراه با ورم شدید است و نکته دیگر این است که کودکان همکاری خوبی با پزشک معاینه کننده ندارند. درمان نیزدر‌ مورد کودکان متفاوت است و زمان جا اندازی بین روز ۴ الی ۱۰ است.

به هر حال اگر کسی بعد از روز ۱۴ مراجعه کرد تا زیر ۲۱ روز شانس بیمار رو امتحان می کنیم شاید جااندازی موفقیت آمیز باشد اما اگر شخص دیرتر مراجعه نمود. دیگر جا اندازی جواب نمی دهد و اگر شخص دوست دارد که تغییر شکل صورت گیرد باید ۶ ماه صبر کند وبعد از آن جراحی پلاستیک بینی انجام دهد.

همچنین گاهی بینی خرد می شود که آن هم نتیجه جا اندازی ممکن است مطلوب نباشد و بعدها نیاز به عمل جراحی پلاستیک لازم گردد. در مورد نحوه بیهوشی هم بیهوشی کامل در اتاق عمل وهم بیحسی موضعی در مطب قابل قبول است. گر چه بیحسی موضعی کامل همه اجزا را بینی نمی کند و بیمار بالاخره قسمتی از عمل را درک کرده و ممکن است اذیت شود اما کار بیمار سریعتر انجام می شود ونیاز به ناشتا بودن ندارد و مقبول بعضی بیماران می باشد.

بعد از جا اندازی معمولا فتیله هایی در بینی جاگذاری شده که بسته به شدت شکستگی بینی از ۳ روز تا یک هفته بعد در آورده می شود. در نهایت آتل پلاستیکی یا گچی روی بینی قرارداده می شود. که آن هم معمولا ۷ الی ۱۰ روز بعد برداشته می شود.

Translate »