آخرین مقالات

اشتراک گذاری

فیلر یا ژل

فهرست مطالب

منظور از فیلر یا ژل ، پرکننده های تزریقی است که جهت جوانسازی پوست ، از بین بردن چین و چروک صورت و حجم دهی به بعضی از نواحی صورت از جمله لب و گونه به بافت نرم پوست تزریق می شوند و نهایتا ظاهری جوان تر و شاداب تر را پدید می آورند. اگر شما نیز قصد تزریق ژل یا فیلر دارید ، پیشنهاد می دهیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فیلر یا ژل

توجه داشته باشید که در برخی موارد ، برای پر کردن و جوانسازی دست ها نیز می توان به آن ناحیه ژل یا فیلر تزریق نمود.

نتایج تزریق فیلر یا ژل

توجه داشته باشید که موفقیت آمیز بودن نتایج تزریق پرکننده ها ، به عوامل زیر بستگی دارد :

  • سلامت پوست
  • مهارت و تجربه پزشک
  • نوع  ماده پرکننده

آیا فیلر یا ژل دارای نتایج دائمی هستند ؟

لازم به ذکر است که در برخی افراد ممکن است برای رسیدن به نتایج قابل قبول از تزریق ژل یا فیلر ، نیاز به بیش از یک مرحله تزریق وجود داشته باشد.

اما به طور کلی فیلرها و ژل ها ( پرکننده ها ) دارای اثراتی موقت می باشند و حدودا تا شش ماه یا بیشتر ماندگاری دارند ، چرا که در نهایت توسط بدن جذب می شوند.

برای تزریق فیلر یا ژل از چه نوع پرکننده هایی باید استفاده شود ؟

در ایالات متحده ، پرکننده ها یا به عبارتی فیلرها ؛ از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) به تایید رسیده اند و به عنوان متریال پزشکی مورد تایید واقع شده اند. در کشورهای ایالات متحده ، تزریق پرکننده ها توسط مراکز ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی انجام می گیرد. از این رو در کشور ما هم می بایست از فیلرهایی استفاده شود که تاییدیه غذا و داروی آمریکا را دارند. همچنین لازم به ذکر است که ژل ها یا فیلرها نیاز به علامت CE که بر پایه استانداردهای تولید تنظیم می باشد ، دارند.

لازم به ذکر است که علیرغم وجود بیش از ۱۴۰ نوع پرکننده تزریقی در بازار انگلستان / اروپا ، تنها ۶ نوع از آن ها برای استفاده در ایالات متحده به تایید رسیده اند.

در کدام نواحی از بدن ، تحت هیچ شرایطی نباید از پر کننده ها استفاده کرد ؟

تزریق پرکننده ها برای نواحی خاصی از بدن از جمله اندام تناسلی ، می تواند نا امن باشد ؛ لذا به هیچ عنوان نباید در این نواحی عمل تزریق انجام گیرد.

نکاتی درباره تزریق فیلر یا ژل

  • پیش از هر چیز ، تزریق ژل باید در محیطی ایمن و استریلیزه انجام گیرد.
  • افراد قبل از تزریق ژل ؛ موظفند صورت خود را به خوبی با محلول های شستشوی مناسب ، شسته و از هر گونه آلودگی بزدایند تا از بروز هر گونه خطری پیشگیری به عمل آورند.
  • جهت تزریق ژل ، موضع مورد نظر تحت بی حسی قرار گرفته و سپس ژل تزریق می گردد ؛ لذا بیمار احساس هیچ گونه دردی در حین تزریق نخواهد داشت.
  • به توصیه پزشکان توانمند این حوزه ، از ژل های ارزان پرهیز نمایید ؛ زیرا به دنبال تزریق این نوع از ژل ها ، چنانچه عارضه ای ایجاد گردد ، ممکن است غیر قابل جبران باشد ؛ بنابراین از تزریق ژل های نامرغوب چینی ، اکیدا اجتناب فرمایید.

فیلر یا ژل

اقدامات قبل از تزریق فیلر یا ژل

چنانچه علاقمند به تزریق ژل یا فیلر و به طور کلی پرکننده های صورت هستید ، لازم است تا اقداماتی را پیش از آن مورد توجه قرار دهید ؛ لذا در ادامه ، به اهمّ این دستورالعمل ها و اقدامات پرداخته ایم.به جرأت می توان اذعان داشت که یکی از اساسی ترین اقدامات قبل از تزریق ژل ، انتخاب یک متخصص زیبایی حاذق و مجرب می باشد ؛ زیرا در غیر این صورت ، نه تنها حصول نتایج رضایت بخش میسّر نخواهد شد ؛ بلکه ممکن است عوارض متعددی نیز در پی تزریق ، متوجه فرد گردد. از این رو زیباجویان محترمی که تمایل به تزریق پرکننده های پوستی ؛ اعم از تزریق ژل دارند باید در انتخاب پزشک ، نهایت دقت خود را بکار گیرند.از دیگر مواردی که قبل از تزریق ژل ؛ لازم است به آن توجه گردد ، مصرف برخی از داروها ؛ بویژه داروهای التهابی و حساسیت زا می باشد ، چرا که این داروها سبب بروز اختلال در تزریق شده و همچنین می توانند منجر به تشدید ورم و کبودی ناشی از تزریق شوند. بدین سبب به افراد زیباجو توصیه می شود ؛ در صورت مصرف این قبیل داروها ، قبل از تزریق و در روز مشاوره ؛ حتما پزشک خود را در جریان قرار دهند.تزریق ژل ؛ برای بانوان باردار و شیرده ، مجاز نمی باشد ؛ لذا خانم های حامله و شیرده باید تا پایان زایمان و شیردهی ، تزریق ژل را به تعویق بیاندازد و از انجام آن در این دوران اجتناب نمایند.تزریق ژل ، برای افراد مبتلا به بیماری های خاص ؛ همچون بیماری های شدید قلبی و مواردی از این قبیل ممنوع است ؛ در نتیجه ، این دسته از افراد باید از تزریق ژل خودداری نمایند.

اهمیت مراقبت های بعد از تزریق فیلر یا ژل

همانطور که پیشتر اشاره شد ؛ می توان گفت که ژل ، در حقیقت زیر مجموعه ای از فیلرها یا پرکننده های پوستی می باشد که به منظور حجیم سازی برخی نقاط چهره ، بویژه لب ها و گونه ها مورد استفاده قرار می گیرد ؛ البته ناگفته نماند که به کمک تزریق ژل می توان چین و چروک ها و خطوط جزئی موجود در نواحی اطراف پلک ها ، اطراف دهان و غیره را نیز مرتفع نمود.تزریق ژل ؛ از نوین ترین و ایمن ترین روش های جوانسازی پوست به شمار می رود که به دلیل کم تهاجمی بودن ، عدم نیاز به بیهوشی ، داشتن دوره نقاهت بسیار کوتاه و همچنین مقرون به صرفه بودن ؛ مورد توجه عده کثیری واقع شده و شاهد آن هستیم که روزانه بر شمار طرفداران آن افزوده می شود.متقاضی تزریق ژل ، به منظور دستیابی به نتایج رضایت بخش از این فرآیند جوانسازی ؛ علاوه بر انتخاب یک پزشک حاذق و با تجربه ، ملزم به رعایت مراقبت های بعد از  تزریق می باشد که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم.شما عزیزان ، می توانید با مطالعه ادامه مقاله از دستورالعمل های مراقبتی بعد از تزریق ژل آگاه گردید.
کانتورینگ و تزریق ژل صورت توسط دکتر لاجوردی

مراقبت های بعد از تزریق فیلر یا ژل

بعد از تزریق فیلر ، چربی یا ژل موارد ذیل باید رعایت شوند :
  • افراد پس از تزریق با مختصری تورم ، سرخی یا کبودی جزئی مواجه خواهند بود که این مسئله ؛ جزو عوارض شایع تزریق بوده و نگران کننده نیست ؛ چرا که به تدریج فروکش می کند. بدین منظور توصیه می گردد :
    • کرم دمو لافارر به دفعات دو تا سه مرتبه در روز به موضع تزریق مالیده شود.
    • می توان جهت کاهش کبودی و ورم ، از ترکیب زردچوبه و آب روزی چند مرتبه بر روی محل تزریق استفاده کرد.
    • می توان چای کیسه ای حل شده در آب که خنک شده را برای از بین بردن تورم و کبوی بر روی محل تزریق قرار داد.
    • می توان از داروهای ضد التهاب ؛ مثل کورتون های خواکی یا تزریقی ، یا داروهای ضد التهاب غیرکورتونی ؛ مثل ناپروکسن یا دیکلوفناک جهت از بین بردن التهاب استفاده کرد.
  • پزشک معالج ، به منظور جلوگیری از بروز درد احتمالی پس از تزریق ؛ برای بیمار داروهای مسکن خفیفی تجویز خواهند نمود که توصیه می شود بیمار ، حتما نسبت به مصرف آن ها توجه داشته و سهل انگاری نکند.
  • زیباجویان محترم بعد از تزریق ژل ، به هیچ وجه نباید موضع تزریق را ماساژ داده یا دستکاری نمایند ؛ چرا که این کار می تواند سبب جابجایی ماده تزریق شونده شده و مشکلاتی برای فرد پدید آورد.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی تا چند ساعت بعد از تزریق ژل ، اکیدا ممنوع می باشد ؛ چرا که می تواند سبب تشدید کبودی و تورم در موضع تزریق گردد.
  • از انجام فعالیت های فیزیکی شدید و ورزش های سنگین نیز تا چند ساعت پس از تزریق ژل ، باید اجتناب نمود و بدین ترتیب از احتمال افزایش ورم و کبودی در محل تزریق کاست.

سایر مراقبت های بعد از تزریق ژل

  • استحمام با آب درجه حرارت بالا ، رفتن به سونا و قرار گیری در معرض آفتاب به مدت طولانی ؛ از مواردی است که تا مدت توصیه شده از سوی پزشک معالج تان باید از آن ها خودداری نمایید.
  • بعد از تزریق ژل در نواحی صورت اعم از زیر چشم ، لب ، گونه و غیره باید توجه داشته باشید که هرگز نباید در هنگام خواب صورت خود را بر روی بالش قرار دهید.
  • جهت شستن صورت بعد از تزریق ژل ، باید از شوینده های ملایم ویژه پوست صورت استفاده نمایید.
  • امکان آرایش کردن و استفاده از کرم های ضد آفتاب بعد از تزریق ژل ، بلامانع می باشد ؛ البته بهتر است تا چند ساعت ابتدایی پس از تزریق از آرایش کردن خودداری کنید.
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب را بعد از تزریق ژل ، فراموش نکنید ؛ چرا که یکی از عوامل مهم پدید آورنده علائم پیری در چهره و تحلیل بافت ها صورت ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشد ؛ لذا به منظور محافظت از پوست در برابر اشعات مضر خورشید و پیشگیری از بروز نشانه های پیری توصیه می شود حتما از یک کرم ضد آفتاب مناسب که پزشک تجویز می نماید استفاده کنید.

فیلر یا ژل

در آخر لازم به ذکر است که زیباجویان عزیز ، در صورت رویارویی با هر یک از علائم زیر باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرند :
  • افزایش درجه حرارات بدن
  • احساس درد فزاینده در محل تزریق
  • مواجهه با لک های پوستی در موضع تزریق
  • رویارویی با قرمزی و تورم بیش از حد در محل تزریق

آیا تزریق فیلر یا ژل عوارض دارد ؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که خیر ، در صورتی که تزریق توسط یک پزشک ماهر و متخصص انجام پذیرد و از مرغوب ترین نوع پرکننده استفاده شود ؛ قاعدتا هیچ گونه عوارض جدی برای بیمار حادث نخواهد شد. اما در غیر این صورت ممکن است خطرات احتمالی ، فرد را تهدید کند. در ادامه به برخی از خطرات احتمالی ناشی از تزریق پرکننده های پوستی اشاره خواهیم کرد.
  • بروز کبودی ، قرمزی ، درد یا خارش ؛ از رایج ترین عوارضی است که در صورت عدم انتخاب صحیح پزشک و نیز استفاده از مواد نامرغوب ممکن است رخ دهد.
  • متاسفانه در برخی موارد نادر ، فرد با عفونت ها یا واکنش های آلرژیک که منجر به بروز زخم و توده می شود ؛ مواجه خواهد شد که گاها برای درمان آن نیاز به انجام جراحی می باشد.
  • در تزریق پرکننده ها به دور چشم ، ممکن است آمبولیزاسیون داخل عروق چشم و شبکیه اتفاق بیفتد ، البته این اتفاق به ندرت رخ می دهد.
بنابراین توصیه می شود در انتخاب پزشک متبحر و کارآمد ، نهایت دقت را بکار گیرید تا بعد از تزریق با عوارض احتمالی ناشی از آن ، روبرو نشوید.

هزینه تزریق فیلر یا ژل

هزینه تزریقات زیبایی صرت از جمله تزریق فیلر یا ژل ، به عوامل مختلفی بستگی داشته و بر اساس مؤلفه های متعددی برآورد می شود ؛ لذا قیمت آن در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد.زیباجویان عزیزی که تمایل به تزریق فیلر یا ژل دارند ؛ برای کسب آگاهی از هزینه آن باید توسط پزشک متخصص ، مورد بررسی و معاینه قرار گیرند.

دکتر سید محمد لاجوردی

متخصص و جراح گوش و حلق و بینی و عضو رسمی آکادمی پلاستیک و جراحی ترمیمی آمریکا، با سال‌ها تجربه و استفاده از روش‌های نوین و به روز دنیا، همچون جراحی بینی بدون بیهوشی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.