درباره پولیپ و آندوسکوپی سینوس

پولیپ و آندوسکوپی سینوس : امروزه برای درمان بسیاری از مشکلات سینوسی ، از روش جراحی آندوسکوپی سینوس استفاده می شود ؛ چرا که بسیاری از مشکلات مربوط به بینی با انجام روش هایی هم چون ام آر آی ، سی تی اسكن و غیره تشخیص داده نمی‏ شوند ، در حالی که این مشکلات با استفاده از آندوسكوپ به راحتی قابل تشخیص اند.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ، با استفاده از ابزار آندوسکوپ ؛ می تواند ساختار داخلی بینی و سینوس های شما را به وضوح مشاهده نموده و در صورت محرز شدن وجود پولیپ و سینوزیت ، بدون نیاز به انجام جراحی باز و از طریق روش غیرتهاجمی آندوسکوپی سینوس اقدام به درمان شما نماید.

سینوزیت چیست و چه علائمی دارد ؟

سینوس ها از حفره های داخلی جمجمه تشکیل یافته اند و موظف به نگهداری و حفاظت از جمجمه می باشند ؛ حال آن که چنانچه این سینوس ها ، عفونی شوند اصطلاحا گفته می شود که فرد دچار سینوزیت شده است.

پولیپ و آندوسکوپی سینوس

رایج ترین علائم سینوزیت عبارتند از :

• ترشحات چرکی از بینی
  • انسداد بینی
  • سردردهای شدید ؛ بخصوص در ناحیه پیشانی

در صورت مواجهه با علائم فوق الذکر توجه داشته باشید که چنانچه بیش از 2 تا 3 هفته به طول انجامید ؛ باید جهت تشخیص وجود بیماری سینوزیت و درمان موثر این بیماری حتما هر چه سریع تر به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که در راستای درمان سینوزیت ، جراح معالج در قدم اول ؛ دارودرمانی را برای افراد توصیه و تجویز می کند.

در مواردی که پس از گذشت 3 ماه از پروسه درمان با دارو ، تغییرات مثبتی ایجاد نشده و درمان صورت نپذیرد  ؛ جراح معالج انجام جراحی آندوسکوپی سینوس را تجویز خواهند نمود.

تفاوت جراحی آندوسکوپی سینوس با دیگر روش ‏های جراحی

در طی جراحی آندوسكوپی بینی و سینوس ، با استفاده از ابزاری به نام آندوسكوپ تنها ناحیه ‏ای از بینی و سینوس كه درگیر بیماری هستند جراحی می شود ، به همین علت بافت ‏های سالم در معرض خطر آسیب دیدگی قرار نمی گیرند.

پولیپ و آندوسکوپی سینوس

نحوه انجام جراحی آندوسکوپی سینوس چگونه است ؟

برای انجام جراحی آندوسکوپی سینوس ، نیازی به ایجاد هیچ گونه برش در سوراخ های بینی نمی باشد ؛ بلکه جراح در این روش ، صرفا به کمک دستگاه آندوسکوپ مبادرت به پاک کردن حفره های سینوس ها از ترشحات چرکی نموه و به این ترتیب عمل آندوسکوپی سینوس را به انجام می رساند.

جراحی آندوسکوپی سینوس ، بسته به وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود.

لازم به ذکر است در حین انجام این جراحی ، پزشک به نواحی ای هم چون سینوس‏ های پيشانی ، دور چشم ، زیر قاعده جمجمه ، ناحیه فک و غیره دسترسی خواهد داشت.

پس از آگاهی از چگونگی بافت سینوس ها ، پزشک با استفاده از ابزارهای مخصوص اقدام به برداشتن عواملی که سبب گرفتگی‌ های طبیعی بینی ، پولیپ بینی ، بافت جای زخم ها و غیره که باعث مسدود شدن سینوس‌ ها شده‌ اند ، می کند.

توجه داشته باشید که در برخی از مواقع طی جراحی آندوسکوپی بینی ، تیغه میانی بینی نیز صاف شده و اندازه شاخک‌ های بینی کوچک می ‌شود.

هدف از انجام جراحی پولیپ و آندوسکوپی سینوس

در حالت کلی هدف از انجام جراحی آندوسکوپی سینوس‌ ، از بین بردن ترشحات انباشته شده در سینوس ‌ها‌ به منظور بهبود روند جریان هوا از طریق مجاری بینی است ، از دیگر اهداف این جراحی می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم :

• کاهش تعداد و شدت عفونت‌ های سینوسی
  • بهبود علائم ناشی از بیماری سینوزیت