آندوسکوپی سینوس

جراحی سینوسی در طول سالها به طور کامل تکامل یافته است. در روش های اولیه جراحی سینوس، برش های خارجی انجام می شد که نیاز به پانسمان گسترده بینی (استفاده از گاز یا سایر مواد در بینی برای کنترل خونریزی پس از جراحی)، بود و باعث درد و ناراحتی شدید شده و دوره بهبودی آن طولانی بود.

با پیشرفت های اخیردرتکنولوژی، از جمله آندوسکوپ بینی، بدون برش صورت یا دهان ،عمل جراحی سینوس به طور کامل از طریق بینی انجام می شود.آندوسکوپی بینی با استفاده ازیک تلسکوپ فلزی با نور کم صورت می گیرد که در سوراخ بینی اعمال می شود. آندوسکوپ اجازه می دهد تا جراح در داخل بینی و سینوس ها را با یک دوربین ویدئویی ویژه متصل به آندوسکوپ، ببینید. امروزه، عمل جراحی آندوسکوپی سینوسی معمولا با کمترین پانسمان بینی، درد خفیف و زمان بهبودی کوتاه انجام می شود.

جراحی سینوس، بر خلاف سایر انواع جراحی که در آن یک بخش یا ارگان بیمار برداشته می شود، از مسیرهای موجود سینوسی علاوه بر حذف بافت آسیب دیده بیمار استفاده می کند ومراقبت بعد ازعمل به شکل جراحی بستگی دارد. یکی از شایع ترین مشکلات این روش، مراقبت پس ازعمل و پیگیری آن است. مراقبت پس ازعمل معمولا با نظارت پزشک انجام می شود. دستورالعمل های ارائه شده برای کمک به بیماران در جراحی سینوس به راحتی ممکن بوده و برای جلوگیری از ایجاد عوارض به کار می رود.توصیه می شود که بیماران این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنند.

چه زمانی به جراحی سینوزیت احتیاج پیدا می کنیم؟

شایع ترین علت انجام عمل جراحی آندوسکوپیک سینوس معمولا «سینوزیت مزمن» است.سینوزیت مزمن یک اصطلاح عمومی برای التهاب، تورم بینی و سینوس ها است که با درمان های معمول پزشکی بهبود نمی یابد. اصطلاح مزمن به این معنی است که التهاب در بینی و سینوس ها باقی می ماند و با گذشت زمان (معمولا حداقل 3 ماه) از بین نمی رود. عفونت، پولیپ بینی (تورم غیر سرطانی بینی / سینوس)، آلرژی و سایر موارد ممکن است باعث التهاب بینی و سینوس ها شود. دلیل اصلی ابتلا به رینوسینوزیت مزمن یا سینوزیت مزمن ،کاملا شناخته شده نیست.اطلاعات ارائه شده برای کمک به آماده سازی افراد برای عمل جراحی سینوس و کمک به درک واضح روش ، خطرات ، وعوارض جراحی سینوس است.

دلایل متفاوتی برای جراحی سینوسی وجود دارد که شامل: عفونت های مکرر (به این معنی که عفونت ها از بین می روند اما مجددا عود می کنند)، عفونت های سینوسی در ناحیه چشم، صورت یا مغز، پولیپ بینی ، تومور حفره های بینی و سینوسی (رشد سرطانی و غیر سرطانی)، نشت مایع مغزی در بینی، انسداد مجرای اشکی و غیره است. علاوه بر این، پیشرفت های اخیر درعمل جراحی آندوسکوپی سینوس اجازه می دهد تا جراح سینوس، مناطق مغز وغده هیپوفیز را هم بررسی کند. روش جراحی یا درمان در هر مورد فردی متفاوت است. جراح سینوس شما تعیین خواهد کرد که آیا جراحی آندوسکوپی سینوسی بهترین گزینه برای مشکل بینی یا سینوسی شما است یا خیر.

مزایای جراحی آندوسکوپی سینوسی چیست؟

اگر درمان های پزشکی باعث بهبود علائم سینوسی نشوند، جراحی آندوسکوپی سینوسی ممکن است مفید باشد. هدف اصلی جراحی سینوس، بهبود مسیر زهکشی سینوس ها است که با گسترش مسیر تخلیه طبیعی؛ سینوس های ناسالم و عفونت های سینوس کاهش می یابد. بیماران مبتلا به انسداد سینوس به علت آناتومی سینوسی و ارتباط آن با جراحی سینوس، گزینه مناسبی برای آندوسکوپ هستند. بسیاری از بیماران، دچار التهاب (تورم) و مشکل در پوشش سینوس (غشای مخاطی) هستند. بیماران مبتلا به بیماری غشای مخاطی هم معمولا با عمل جراحی سینوسی بهبود می یابند زیرا این روش سبب بهبود عفونت سینوزیت و شستشوی بیشتر با دارو می شود.یکی از مهمترین مزایای جراحی آندوسکوپ این است که پس از باز شدن سینوس ها ، امکان استفاده داروها ،اسپری ها و شستشو ها، فراهم می شود. البته در تمام موارد ؛عمل جراحی سینوسی جایگزین درمان مناسب سینوس ها نیست. توجه داشته باشید که اگر مبتلا به مشکل غشای مخاطی یا پولیپ بینی هستید، هیچ روش جراحی نمی تواند به طور کامل این مشکل را برطرف کند. در بسیاری از بیماران، عمل جراحی ممکن است روش موفقی در درمان سینوزیت نباشد، اما به جرات می توان گفت که یکی از مراحل مهم در مدیریت بیماری سینوس است.

عمل جراحی آندوسکوپی سینوسی چگونه انجام می شود؟

جراحی آندوسکوپی سینوسی ممکن است تحت بیهوشی موضعی و یا عمومی انجام شود. بیهوشی موضعی شامل بی حسی حفره بینی / سینوس است. بیهوشی عمومی هم بدان معنی است که بیمار برای عمل جراحی از طریق داروهای مخصوص بیهوشی ، به طور کامل بیهوش می شود. جراحی آندوسکوپی سینوسی شامل استفاده از یک تلسکوپ کوچک (آندوسکوپ بینی) است که از طریق سوراخ بینی وارد بینی و سینوس ها می شود.

هدف از جراحی آندوسکوپ، شناسایی کانال های باریکی است که سینوس ها را به بینی متصل می کند، از طریق این روش ، زهکشی از سینوس ها به بینی صورت می گیرد. تمام افراد در هر طرف از صورت خود دارای چهار سینوس هستند که در مجموع هشت سینوس می شود. این سینوس ها تحت عنوان ماگزیلاری، ادم ران، اسفنوئیدی و سینوس های پیشانی هستند. سینوس های ماگزیلاری در صورت شما قرار دارند، سینوس های ادم بین چشم ها ، سینوس های اسفنوئید تقریبا در مرکز سر شما قرار دارند و سینوس های پیشانی در پیشانی شما قرار دارند. این سینوس ها ممکن است به علت تفاوت های فردی در افراد مختلف ، متفاوت باشند و یا ممکن است در عمل جراحی قبلی باز شده باشند. مشکل سینوزیت ممکن است بر روی برخی از سینوس های شما تأثیر بگذارد.

بهبودی پس از عمل جراحی آندوسکوپی

پس از عمل جراحی، ممکن است بینی بیمار پانسمان شود ، اگرچه این نوع پانسمان نسبت به جراحی های گذشته، کمتر و مناسب تر است ونیاز به پانسمان بستگی به نظر جراح دارد. می توان گفت که دوره بهبودی بسته به عمل جراحی و بیمار متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد پس از جراحی سینوس درد زیادی ندارند، اما هر بیمار شرایط ویژه خود را داشته وآستانه درد در افراد مختلف ، متفاوت است. بسته به میزان و نوع جراحی شما ،ممکن است داروهای ضد درد تجویز شود. به طورکلی، ناراحتی پس از عمل، احتقان و زهکشی بعد از چند روز اول باید بهبود یابد و علائم خفیف گاهی چند هفته پس از عمل جراحی ادامه می یابد. از آنجایی که جراحی سینوسی تنها یک گام در درمان بیماری سینوسی شما است، جراح ممکن است پس از جراحی داروهایی شامل سرم شستشوی شور، اسپری های استروئیدی بینی و احتمالا آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.

عوارض احتمالی جراحی آندوسکوپی سینوسی چیست؟

عوارض جراحی سینوسی نادر است اما مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد که در هر بیماری متفاوت است. این عوارض می تواند شامل خونریزی، آسیب چشم یا بینایی، ناتوانی در بهبود و یا بدتر شدن حس بویایی یا طعم، بی حسی دائمی دندان، انسداد بینی به علت عدم کنترل عفونت یا پولیپ ،عوارض مربوط به بیهوشی و عوارض داخل جمجمه (آسیب مغزی، نشت مایع مغزی، عفونت مغزی) باشد. در عین حال باید اضافه کرد که سینوس ها در کنار مدار چشم بوده و به طور مستقیم در زیر مغز قرار دارند بنابراین، ناتوانی در درمان رینوسینوزیت مزمن ممکن است منجر به مشکلات شدیدی مانند عفونت چشم و مغز شود. در صورت بروز مشکل ، عود بیماری و یا عوارض احتمالی نام برده با پزشک خود مشورت کنید.